Brev:
Vækst og ernæring
20. januar 2012
Alder:
8 mdr.
Vækst og ernæring
Kære Helen,
Først og fremmest tak for en fantastisk bog om mad (og brevkasse). Jeg er så glad for jeg har fundet den, da jeg virkelig havde brug for mere konkrete råd mht mad.
Jeg har en lille dreng, der blev født i uge 36+6 på 2785 kg og 48 cm. Han startede med at tage 2 kg på de første 6 uger, men voksede derefter langsommere efter 3 måneders alderen. Min kæreste og jeg er godt nok ikke de højeste mennesker, men jeg vil alligevel gøre hvad jeg kan for han kan blive vokse tilstrækkeligt.
Min problematik har gået på, at min læge har sagt han tog for lidt på, mens min SP sagde, at han fulgte sin kurve. Min læge har dog nu skiftet mening og er nu enig med min SP. Det har været en frustrerende og forvirrende tid, da jeg har fået mange forskellige ting at vide til fx. åbent hus (af andre SPere) og noget andet at vide af min egen SP.
Det har desværre medført, jeg har været bange for jeg ikke har givet ham nok mad generelt og har derfor friammet. Vi startede med skemad, da han var 5 mdr, hvilket gik lidt sløjt i starten men gradvist blev bedre og bedre. Da han blev 7 mdr, synes vi ikke han spiste særlig meget. Der blev derfor skåret ned på amningerne, hvilket hjalp. Derfor er vi begyndt at følge dine maddagplaner og det fungerer godt med undtagelse af mosen, som han ikke er meget for mere. Han er vild med at spise rugbrødshapserne/bollen selv og får det nogle gange til aftensmad. De fleste dage bruger vi også godnatgrøden som du anbefaler og der ryger lidt ned.
De sidste par dage har jeg blandet aftensmaden sammen med grød og det har han faktisk spist. Vi giver ham som regel aftensmaden tidligt, da han allerede er træt kl 17 og bare vil være med sin mor.
Dagplan:
Vågner ml. 5:30-6:30
Ml. 7:00-8:00
Morgenmad (havregrød, øllebrød, flerkorngrød eller mysligrød). Kop af MME
8:30-9:30
Halv bolle med ost. Lidt frugtmos og frisk frugt. Kop af vand
formiddagslur
11:30
Rugbrødshapsere med fisk eller leverpostej. Max 1-5 skefulde grøntssagsmos med kød. Vil meget sjældent spise fx. frikadelle eller pasta selv (var tidl. glad for broccoli mm men gider ikke spise det nu). Kop af vand
12:30
Ammes
Eftermiddagslur
15-15:30
Halv bolle og frugtmos samt frisk frugt. Kop af vand
17-18:
Et par skefulde mos og rugbrød. Kop med mælk
(18:00-18:30
Godnat grød plus kop med mælk)
18:30-19
Ammes og puttes
Får et drømmemåltid ml. 23-01 eller nogle gange først når han vågner om natten
Mht vægt/højde var han 7,5 kg og 67 cm, da han var 6 mdr. og 7,9 kg og 67 cm, da han var 7 mdr.
Han er generelt en glad dreng og har været motorik aktiv fra han var 6 mdr. Han kryber/kravler og vil hele tiden vil stå op af møbler. Mht søvn har han aldrig sovet så godt. Vågner mange gange efter han er blevet lagt.
Mit spørgsmål er derfor mht kost og vækst. Skal jeg prøve at få mere protein ind i kosten, evt. på rugbrødet og hvad kan vi gøre for at fremme hans vækst?
Jeg beklager det lange og muligvis forvirrende brev og håber du kan finde hoved og hale i det.
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Sandra