Vækst og ernæring

20. januar 2012

Alder:
8 mdr.

Vækst og ernæring

Kære Helen,

Først og fremmest tak for en fantastisk bog om mad (og brevkasse). Jeg er så glad for jeg har fundet den, da jeg virkelig havde brug for mere konkrete råd mht mad.

Jeg har en lille dreng, der blev født i uge 36+6 på 2785 kg og 48 cm. Han startede med at tage 2 kg på de første 6 uger, men voksede derefter langsommere efter 3 måneders alderen. Min kæreste og jeg er godt nok ikke de højeste mennesker, men jeg vil alligevel gøre hvad jeg kan for han kan blive vokse tilstrækkeligt.

Min problematik har gået på, at min læge har sagt han tog for lidt på, mens min SP sagde, at han fulgte sin kurve. Min læge har dog nu skiftet mening og er nu enig med min SP. Det har været en frustrerende og forvirrende tid, da jeg har fået mange forskellige ting at vide til fx. åbent hus (af andre SPere) og noget andet at vide af min egen SP.

Det har desværre medført, jeg har været bange for jeg ikke har givet ham nok mad generelt og har derfor friammet. Vi startede med skemad, da han var 5 mdr, hvilket gik lidt sløjt i starten men gradvist blev bedre og bedre. Da han blev 7 mdr, synes vi ikke han spiste særlig meget. Der blev derfor skåret ned på amningerne, hvilket hjalp. Derfor er vi begyndt at følge dine maddagplaner og det fungerer godt med undtagelse af mosen, som han ikke er meget for mere. Han er vild med at spise rugbrødshapserne/bollen selv og får det nogle gange til aftensmad. De fleste dage bruger vi også godnatgrøden som du anbefaler og der ryger lidt ned.

De sidste par dage har jeg blandet ...

Annonce

... aftensmaden sammen med grød og det har han faktisk spist. Vi giver ham som regel aftensmaden tidligt, da han allerede er træt kl 17 og bare vil være med sin mor.

Dagplan:

Vågner ml. 5:30-6:30

Ml. 7:00-8:00
Morgenmad (havregrød, øllebrød, flerkorngrød eller mysligrød). Kop af MME

Halv bolle med ost. Lidt frugtmos og frisk frugt. Kop af vand

formiddagslur

11:30
Rugbrødshapsere med fisk eller leverpostej. Max 1-5 skefulde grøntssagsmos med kød. Vil meget sjældent spise fx. frikadelle eller pasta selv (var tidl. glad for broccoli mm men gider ikke spise det nu). Kop af vand

12:30
Ammes

Eftermiddagslur

Halv bolle og frugtmos samt frisk frugt. Kop af vand

17-18:
Et par skefulde mos og rugbrød. Kop med mælk

(18:00-18:30
Godnat grød plus kop med mælk)

Ammes og puttes

Får et drømmemåltid ml. 23-01 eller nogle gange først når han vågner om natten

Mht vægt/højde var han 7,5 kg og 67 cm, da han var 6 mdr. og 7,9 kg og 67 cm, da han var 7 mdr.

Han er generelt en glad dreng og har været motorik aktiv fra han var 6 mdr. Han kryber/kravler og vil hele tiden vil stå op af møbler. Mht søvn har han aldrig sovet så godt. Vågner mange gange efter han er blevet lagt.

Mit spørgsmål er derfor mht kost og vækst. Skal jeg prøve at få mere protein ind i kosten, evt. på rugbrødet og hvad kan vi gøre for at fremme hans vækst?

Jeg beklager det lange og muligvis forvirrende brev og håber du kan finde hoved og hale i det.

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Sandra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger